Sunday, March 17, 2013

smgt. kembalilah!


Alhamdulillah. Seminggu yang panjangnya terasa seperti bertahun2, sudah tiba ke penghujungnya. Pergelutan dgn diri sendiri spnjng minggu ni, byk mengajar aku. Dalam Surah An-Nur 24:21:

"Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Dan sesiapa mengikuti langkah syaitan, maka sesungguhnya ia (syaitan itu) menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji dan mungkar. Sekiranya tidaklah kerana kurnia Allah dan rahmat-Nya (Allah) kepada kamu, nescaya tidak seorang pun daripada kamu bersih (daripada yang keji dan mungkar) selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah adalah al-Sami’ (Maha Mendengar), lagi al-‘Alim (Maha Mengetahui)."

Terlalu selesa dengan kehidupan skrg, hingga terlupa dosa2 lalu, yg sptutnya buat aku lebih tunduk malu di hadapan Allah, yg sptutnya buat sy tidak jemu memohon ampun dan berserah kpd Allah.

Terlalu bergantung perasaan thdp orang lain, hingga hampir terlupa bahawa Allah yg memegang hati2 kita, memegang tiap tawa dan nangis kita, tiap rasa cinta dan rasa duka.

Teringat masa awal2 mdapat tarbiyah. Aku ingin rasa itu kembali. Terharu tgk kwn2&adik2 yg hatinya disentuh, justeru menggerakkan mereka.

Hakikatnya, aku sedar, aku manusia yg mudah lupa. Literally mudah lupa. Oh muwasafat tarbiyah! Jgn hanya melekat pada dinding bilik. Melekatlah juga di hati dan gerakkanlah diri ini! >.<

Aku ingin hati yg cekal dan kental. X calar dek kata2, x retak dek hentakan.
Aku pasti. Aku perlu berwaspada terhadap perasaan aku sendiri.
Aku boleh lakukannya. Kerana aku hamba Allah yang dipilihNya untuk berada di jalan ini. :)

Doakan? :)

No comments: